Rendering 3D w V-ray
Vray to zdecydowanie najdłużej obecny plugin umożliwiający fotorealistyczny rendering 3D w naszej Firmie. Jego pierwsza wersja pojawiła się w 2002 roku, a od tego czasu V-Ray przebył bardzo długą drogę.
22 lata na rynku – jakie były początki?
V-Ray już w pierwszych wersjach obsługiwał GI, co pozwalało na symulację realistycznego odbicia światła między powierzchniami. Popularne algorytmy, takie jak Irradiance Map i Photon Mapping, były kluczowe w tamtych czasach. Dawały zalążki fotorealistycznego renderingu wnętrz, zwłaszcza pod kątem animacji. Mimo wielu bolączek okresu dziecięcego V-ray wyróżniał się na tle konkurencji, np. Menta-Ray’a, Maxwella, Brazila i innych, dostępnych wtedy rendererów. Z czasem ewoluował w kierunku coraz większego realizmu, szybkości i uproszczenia wielu, wielu funkcji. Tak, aby graficy mogli bardziej skupić się na pracy artystycznej, a nie walczyć walczyć z 'pływającymi cieniami’ 🙂
Przełom – rendering 3D na GPU
Każda kolejna wersja V-ray’a była ewolucją w dobrym kierunku zapewniając coraz lepszy realizm i komfort pracy. Jednym z kluczowych momentów było wprowadzenie wersji RT, a później V-Ray’a 3.0 w 2014. Wersja RT zrobiła nam apetyt na rendering GPU, ale to wersja 3.0 dała nam prawdziwe początki renderingu 3D na kartach graficznych. Docelowym krokiem była wersja Next z 2018 która u nas stanowiła największy przełom, jakim było 90% przejście z renderingu CPU na GPU. Obecnie 99% naszych projektów jest renderowana właśnie na GPU. To pod potrzeby takiego renderingu 3D powstał między innymi nasz GPU Tytan. Obecnie korzystamy już z 3-ciej generacji maszyn obliczeniowych multi-GPU.
Premiera Vray-7
V-Ray 7 dla 3ds Max wprowadza szereg nowych funkcji i usprawnień, które znacząco podnoszą efektywność pracy i jakość renderingu. Oto kluczowe nowości:
Obsługa Gaussian Splats
Nowa technologia umożliwia renderowanie złożonych środowisk 3D z dokładnymi odbiciami i załamaniami światła, co pozwala na tworzenie fotorealistycznych scen w krótszym czasie.
Wirtualne wycieczki
Bezpośrednio z interfejsu V-Ray można teraz generować interaktywne wycieczki panoramiczne, z automatycznym tworzeniem hotspotów i możliwością dostosowywania przejść oraz dodawania planów pięter.
Niestandardowe regiony renderowania
Użytkownicy mogą definiować niestandardowe kształty regionów w V-Ray Frame Buffer, co pozwala na precyzyjne renderowanie wybranych obszarów sceny bez konieczności ponownego renderowania całości.
Warstwa winiety
Nowa warstwa winiety w VFB umożliwia łatwe dodawanie efektu winiety do renderów, z możliwością dostosowywania jej kształtu i intensywności.
Presety korekcji kolorów
Użytkownicy mogą szybko eksperymentować z różnymi stylami gradacji kolorów dzięki nowym presetom korekcji kolorów w VFB, które można dalej dostosowywać do własnych potrzeb.
Ulepszenia Chaos Scatter
Nowa funkcja Instance Brush pozwala na ręczne dostosowywanie rozmieszczenia obiektów poprzez malowanie, a biblioteka map dystrybucji oferuje różnorodne wzory rozmieszczenia, co ułatwia tworzenie realistycznych scen.
Usuwanie „firefly”
Nowy algorytm automatycznie wykrywa i usuwa jasne piksele (tzw. „fireflies”) podczas renderowania, co skraca czas potrzebny na postprodukcję i przyspiesza uzyskanie finalnego obrazu.
Ulepszony V-Ray Sun & Sky
Zaktualizowany model PRG sky oferuje bardziej realistyczne przejścia między różnymi porami dnia, w tym wsparcie dla zmierzchu morskiego, co pozwala na tworzenie bardziej immersyjnych animacji i obrazów statycznych.
V-Ray Luminaires
Wsparcie dla złożonych opraw oświetleniowych dostępnych w bibliotece Chaos Cosmos umożliwia szybkie i dokładne dodawanie realistycznego oświetlenia do scen, co znacząco poprawia atmosferę projektów.
V-Ray Profiler
Nowe narzędzie dostarcza szczegółowych raportów na temat wydajności renderowania, identyfikując procesy pochłaniające najwięcej czasu, co pozwala na optymalizację przepływu pracy.
Podsumowanie
Od kilu tygodni pracujemy w V-Ray 7. Braliśmy także udział w pracach nad jego powstaniem testując wersje Alpha i Beta. V-ray 7 jest szybszy, wydajniejszy i prostszy.. 🙂 Automatyzacja wielu ustawień technicznych daje więcej swobody twórczej Grafikom 3D.
Polecamy obejrzeć krótki film pokazujący w/w nowości w V-ray 7: