(To nie jest artykuł sponsorowany – przedstawiamy wyłącznie nasze subiektywne spostrzeżenia oparte na latach doświadczeń z różnymi narzędziami. )
Praca w 3D Studio Max – z manipulatorem czy bez?
Czy manipulator jest konieczny do pracy w 3D Studio Max na przykład przy tworzeniu wizualizacji produktów czy wizualizacji architektonicznych? Odpowiedź brzmi: oczywiście… nie. Zupełnie swobodnie można pracować z użyciem klawiatury, myszy (najlepiej wyposażonej w kilka przycisków) oraz znajomości skrótów klawiszowych. Takie rozwiązanie jest jak najbardziej wystarczające, szczególnie na początku nauki.
Jednak z naszych doświadczeń wynika, że manipulator 3D potrafi przyspieszyć i ułatwić pracę. Dla początkujących inwestowanie w takie urządzenie może nie być konieczne, głównie ze względu na jego cenę oraz fakt, że wymaga przyzwyczajenia i nauki obsługi. Warto jednak rozważyć jego zakup na późniejszym etapie, gdy praca w 3D stanie się bardziej intensywna.
Nasze doświadczenia z manipulatorami firmy 3DConnexion
W Pogotowie 3D korzystamy z manipulatorów firmy 3DConnexion, które uważamy za jedne z najlepszych na rynku. Trzeba uczciwie przyznać, że nie mają też istotnej konkurencji. Poniżej przedstawiamy nasze doświadczenia z modelami, które aktualnie są u nas w użyciu i są dostępne w zakupie:
- SpaceMouse Compact lub Wireless – Nasz faworyt dla osób, które szukają samego manipulatora bez dodatkowych funkcji. To kompaktowe i niezawodne urządzenie idealne do codziennej pracy. Plusem jest mała ilość miejsca, którą zajmują. Dzięki czemu można swobodnie rozstawić zestaw: manipulator + klawiatura + myszka.
- SpaceMouse Enterprise – Zaawansowany model, z którego najczęściej korzystamy na co dzień. Wyposażony w manipulator i dużą liczbą klawiszy i pomocnym ekranem pokazującym aktualne tryby górnego rzędu programowalnych klawiszy. Jest bardzo ergonomiczny, ale zajmuje nieco miejsca. Zwykle zestawiamy go z jak najwęższą klawiaturą bez sekcji klawiszy numerycznych.
Historia i ewolucja produktów firmy 3Dconnexion
3Dconnexion to firma specjalizująca się w tworzeniu zaawansowanych urządzeń wspomagających pracę w środowisku 3D. Powstała jako część Logitech w 1993 roku, skupiając się na dostarczaniu precyzyjnych narzędzi dla inżynierów, architektów, projektantów i artystów cyfrowych. Z czasem firma stała się liderem w swojej niszy, wprowadzając innowacyjne rozwiązania, które wpłynęły na sposób, w jaki korzystamy z przestrzeni 3D.
Początki: pierwsze manipulatory 3D
W latach 90. 3Dconnexion wypuściło pierwsze manipulatory 3D z serii SpaceBall. Były to urządzenia zaprojektowane głównie z myślą o inżynierach CAD. SpaceBall, wyglądający jak kula umieszczona na podstawce, umożliwiał intuicyjną nawigację w przestrzeni 3D za pomocą przesuwania i obracania.
Lata 2000–2010: rozwój i profesjonalizacja
W miarę rozwoju oprogramowania 3D, 3Dconnexion zaczęło oferować bardziej zaawansowane produkty:
- SpaceMouse Classic – pierwszy manipulator w formie, którą znamy dzisiaj: z uchwytem pozwalającym na ruch we wszystkich osiach oraz dodatkowe przyciski.
- SpacePilot – zaprojektowany z myślą o profesjonalistach, oferował większą liczbę programowalnych przycisków oraz ekran LCD do wyświetlania informacji kontekstowych z oprogramowania CAD.
- SpaceNavigator – bardziej kompaktowa wersja, skierowana do użytkowników indywidualnych i mniej zaawansowanych projektów.
Od 2010 roku: nowoczesność i wszechstronność
Po 2010 roku 3Dconnexion zaczęło wprowadzać urządzenia łączące ergonomię, funkcjonalność i zaawansowane technologie.
- SpaceMouse Pro (2011) – ulepszona wersja manipulatora z dodatkowymi przyciskami, ergonomicznym designem i wsparciem dla większej liczby aplikacji.
- SpaceMouse Enterprise (2016) – najwyższy model firmy, stworzony dla profesjonalistów, z 31 programowalnymi przyciskami, kolorowym ekranem LCD oraz zaawansowaną ergonomią.
- SpaceMouse Wireless (2013) – pierwsze bezprzewodowe urządzenie w portfolio firmy, oferujące mobilność bez kompromisów w precyzji.
Nowości i ewolucja funkcji
Obecnie 3Dconnexion skupia się na dostarczaniu urządzeń dostosowanych do różnych grup użytkowników: od profesjonalistów CAD, przez twórców 3D, po architektów. Produkty tej firmy stały się standardem w branży, wspierając pracę w takich programach jak 3D Studio Max, Blender, AutoCAD czy SolidWorks.
Firma rozwija także oprogramowanie wspierające, takie jak sterowniki umożliwiające personalizację urządzeń, a także aktualizacje pozwalające na współpracę z nowymi aplikacjami.
Produkty dziś
Obecna linia produktów obejmuje:
- SpaceMouse Compact – minimalistyczne rozwiązanie dla użytkowników indywidualnych i początkujących.
- SpaceMouse Pro i Pro Wireless – dla bardziej wymagających użytkowników, którzy potrzebują większej liczby funkcji.
- SpaceMouse Enterprise – dla profesjonalistów wymagających maksymalnej kontroli i efektywności.
- CadMouse – dedykowana mysz dla inżynierów CAD, z precyzyjnym czujnikiem i funkcjami ułatwiającymi pracę z rysunkami technicznymi. Testowaliśmy, w tej cenie znajdziecie całą masę porównywalnych lub lepszych myszek. Dla nas ważna jest ilość przycisków i ergonomia. O ile tutaj ekonomia akceptowalna to ilość przycisków jest naszym zdaniem zbyt mała.
Podsumowanie
3Dconnexion przeszło długą drogę od prostych manipulatorów po zaawansowane urządzenia, które są dziś standardem w branży.
To nie jest artykuł sponsorowany – przedstawiamy wyłącznie nasze subiektywne spostrzeżenia oparte na latach doświadczeń z różnymi narzędziami.